Vad vill du uppnå 2018?

copy-space-2518265_1280

I januari sätter många av oss traditionsenligt mål för resten av året, men vad är det som avgör om du kommer att lyckas eller inte? Livsstilscoachen Maria Wiig ger dig hennes bästa tips för hur du bäst ska sätta dina mål och hur du dödar dina mentala blockeringar och hinder när motivationen tryter.

En mer hälsosam livsstil som att äta nyttigare, börja träna eller fimpa ciggen är vanliga nyårslöften vi avlägger men sanningen är att hela 78 % bryter sina nyårslöften inom en månad. Här delar Maria med sig av sina bästa tips för att du ska lyckas bättre!

Hur många nyårslöften har du lyckats med? Om du kan räkna dem på en hand, grattis! Om du som så många andra har kastat ur dig något nyårslöfte vid tolvslaget utan att ge det någon riktig eftertanke kommer du förmodligen inte heller att lyckas. Varför inte ge dig själv ditt bästa år och faktiskt sätta ett riktigt mål som kan ge dig mer livskvalitet?

Det många gör fel är att skjuta upp det och inte sätta någon tydlig start och sluttid. En viktig nyckel för att lyckas är att fråga dig -vad kan du starta med redan idag? Och sedan besvara frågan -när önskar du ha uppnått ditt mål?

Ett annat vanligt misstag är att bara behålla målet för sig själv. Välj ut några personer att berätta det för, ni kanske till och med kan motivera varandra och göra något gemensamt? Skriv gärna ner ditt mål och sätt upp det på en synlig plats. Är du riktig kreativ kan du även göra en visionboard med inspirerande bilder. Detta för att påminna oss själva och även bli påminda av andra. Forskning visar att vår hjärna lägger märke till och drar till sig mer av det vi har fokus på.

En viktig aspekt för att lyckas är att göra ditt mål specifikt. Det är vanligt att ha för abstrakta mål vilket kan kännas ouppnåeligt, exempelvis ”jag ska börja träna”. Ställ dig frågan – vad vill du ha? eller – hur kommer du att uppleva det när du har nått ditt mål och vad du kan göra då som du inte kan göra idag? det kommer att göra dig mer motiverad att nå ditt mål. Gör gärna ditt mål personligt och kopplat till något större. Exempelvis om ditt mål är att sluta röka kan du lägga till ”för att leva längre och se mina barn växa upp och få barnbarn”. Att det känns i hjärtat kommer göra dig mer motiverad.

Att sätta upp delmål och att fira dem kan hålla din motivation uppe och göra det tydligare. Triggas du av tävlingar sätt upp många delmål att nå på vägen. Tänk på att inte fira delmålen med något du ska hålla dig borta från. Undvik att tex unna dig en frossardag om ditt mål handlar om hälsosam mat eller viktnedgång. Då är det bättre att fira med att köpa dig något fint!

Något många glömmer är att motivationen kommer att gå ner med tiden och för att du ska lyckas denna gång ska du ligga ett steg före och Identifiera dina hinder redan innan du har satt igång! Det kan vara avgörande för att du ska lyckas! Ställ dig den enkla frågan- vad är det som hindrar dig idag från att redan ha det? Och voila! -där har du boven i dramat och det du ska se upp med. Ställ dig gärna följdfrågan Hur kan jag förhindra att detta ska påverka min resa mot mitt mål?

När vi önskar förändring i våra liv och yttrar det visar detta på att det finns en bättre version av dig själv, om du bara är villig att göra jobbet.

Marias 5 bästa tips för att du ska lyckas med dina mål:     

  1. Specificerat och personligt mål som känns i hjärtat
  2. Tydlig start och sluttid – vad kan jag göra redan idag?
  3. Skriv ned, hitta inspirationsbilder och berätta för andra
  4. Sätt upp delmål och fira dig själv
  5. Identifiera dina hinder och förebygg dem

 

Vill du investera i dig själv 2018 – läs mer om Marias event och workshops eller online kurs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s